IMTIHAN ---- FYP ----- CUTI SEM

07 June 2013


Musim imtihan tiba lagi J
Seperti kebiasaan, jadual peperiksaan sangat mesra pelajar. Lihat deretannya. 


JADUAL  IMTIHAN J

*** Saya dah pos jadual exam kat mak saya, sweet kan? J

11 Jun 2013(Selasa)
  v  Kaedah Mengajar PI
13 Jun 2013(Khamis)             
  v  Penulisan Kreatif
14 Jun 2013(Jumaat)
  v  Etika
  v  Kurikulum
15 Jun 2013(Sabtu)
  v  Sejarah Islam
18 Jun 2013(Selasa)
  v  Teknologi Pendidikan
19 Jun 2013(Rabu)
  v  Penyelidikan Pendidikan
 “Ya Allah, kupohon kekuatan untuk menekuni pelajaran dan permudahkan langkahku!”

Allah lihat usaha, bukannya hasil...Jom berjuang sehingga titisan terakhir! 


************************************************************************************************

Selepas imtihan, pelbagai tugasan menunggu….antaranya yang terpenting :-

Ø Modul pengajaran untuk Program Tunas Kecemerlangan pada awal semester hadapan.
Ø Proposal FYP
Ø Analisis data….

Sebelum balik rumah J
Ø Untuk ambil lessen kereta (bekalan praktikal kelak)
Ø Projek bersama Ila Husna ^^
Ø Projek Kraf Ina Nailofar

PASTINYA Target è Puasa nak berada di rumah, bersama keluarga….belajar masak..insya-Allah J Toink…toink…

**ni tau nak buat apam polkadot ja....hehe**



Sebelum menuju semua itu.....
Fokus yuk.... Bittaufiq wannajah....

MENUJU PUNCAK : Semester 6 (Siri 2)

***Sambungan....

1.   FCE3800 PEMBANGUNAN KURIKULUM


Kelas yang sempoi… J Tak pernah kuduga, FPP ada pensyarah yang sangat berkualiti seperti Dr. Hayati Alwi. Keseronokan belajar dalam kelas beliau tak tergambar rasanya. Kepakaran memang tak dapat dinafikan. Bekas pelajar tajaan MARA di Amerika Syarikat, juga pernah berkhidmat di MRSM sebelum ke UPM hingga kini. Ina suka sebab dia bertudung labuh. Suka…suka…suka. Sambil menyelitkan pelbagai unsur-unsur yang positif sepanjang pengajaran. Berita terkini dalam hal ehwal kementarian, dia tau dulu. Itu untungnya berguru dengan seorang luas pengetahuan. Mampu menjadi internet bergerak. Bab karakter peribadi memang memukau pelajar untuk pasang telinga sepanjang kuliah.

Tugasan amali???? Wah, ini yang maha mencabarnya. Tugasan amali yang sangat banyak. Perbentangan pertama diperlukan setelah pengagihan tugas mengkaji sebuah buku. Ina kumpulan ketiga bentang dan selepas selesai perlu sedia menjawab dua soalan secara spontan. Alhamdulillah, respon yang positif daripada sesi perbentangan tersebut. Ingat kan boleh rehat, rupa-rupanya tidak. Tugasan kedua menanti dengan reka bentuk kurikulum. Setelah bincang-bincang, kami setuju buat kurikulum Kelab Seni Kraf J yang menggabungkan idea seni kraf kreatif sebagai konsepnya. Bukankah negara kita punya seni warisan kraf yang tinggi nilai estetikanya. Mengapa kita biarkan sahaja? Tak bimbangkah diluput dek zaman? Maka dengan itu, kami angkat kembali khazanah tinggalan nenek moyang itu dan variasi dengan konsep bisnes sebagai bekalan kemahiran para pelajar. Respon positif daripada idea tersebut tetapi dikecam dengan hebatnya oleh Encik Addy. Biasalah provoke sakan J

Seterusnya, perbentangan ketiga in BI. Setelah mengkaji dua buah buku antarabangsa berkaitan kurikulum. Ingat lagi, tempoh masa yang kami ada untuk bersedia suma sehari semalam. Sangat menguji ketahanan mental, membaca buku bahasa penjajah dan perlu cari isi penting serta buat slaid dalam masa yang singkat dan esoknya bentang. Hikmah juga daripada tugasan tersebut. Jangan ada niat yang tidak baik terhadap kawan-kawan. Jika ya, begitulah akibatnya dan aku hanya mampu tersenyum seraya menggelangkan kepala sebab nampak Allah bayar tunai untuk kejadian tersebut. Allahuakbar. J

Mendepani final. Subjek ini sangat sukar. Banyak yang perlu dipelajari. Kena double triple bersedia.  Tambahan pula, jadual exam yang sama hari dengan subjek lain, menjadi cabaran terhebat. Walau bagaimanapun, kelas ini memberi kesan kepadaku agar bercakap mesti berdasarkan fakta. Bukan main sedap mulut korang je (Encik Addy Hameme,2013). J  Dr. Hayati Alwi pula, hendak memanusiakan manusia mestilah sentiasa kembali merujuk Falsafah Pendidikan Negara iaitu melahirkan insan yang seimbangkan dari aspek JERIS berdasarkan kepatuhan dan kepercayaan kepada Tuhan. J  Walaupun kelas kuliah Dr. Yati selalu buat ganti pada malam Isnin tetapi Ina suka. Mendengar pengajaran bagaikan sedang berada dalam bulatan usrah. Ini kelebihan insan yang ditarbiyah. Ina nak jadi sebegini juga.

Pastinya kami akan merindui suasana kelas ini. Walaupun hanya dua jam kredit tetapi tugasan maha banyak dan mencabar kesabaran dan keupayaan kami. Terutama tugasan perbentangan terakhir itu, nyaris-nyaris terkulai depan lappy…hehe  Apapun terbaik sampai dapat pujian Encik Addy kononnya slaid cantik. Alhamdulillah.

Markah terkumpul sudah masuk sepenuhnya dan kumampu tersenyum dan menarik nafas lega. Melebihi targetku. 54.2/60 J  Final exam, pastinya perlukan ketekunan. Insya-Allah yakin boleh.


2.   FCE3400 TEKNOLOGI PENDIDIKAN


Mendepani dunia yang semakin canggih kini, tuntutan menguasai teknologi juga semakin diperlukan. Oleh itu, kami bakal guru didedahkan dengan pembelajaran subjek ini. Kelas kuliah dikendalikan oleh Dr. Shaffe yang sangat komited. Masa pengajaran memang tepat dengan waktu yang diperuntukkan kepadanya. Dua jam maka dua jamlah J atau kekadang lebih masa lagi…hehe  Sebelum pengajaran bermula pasti ada video, itu bahan ransangan atau set induksi sebelum belajar. Lihat, betapa beliau memberikan contoh teladan terbaik tentang langkah-langkah pengajaran yang sebenarnya. Bakal guru yang wajar mencontohinya. Mungkin faktor pengalaman lampau yang merupakan seorang guru juga, malah guru media d perpustakaan. Aku sangat meminati opsyen ini, yelah menjaga perpustakaan, pasti seronok bukan dikelilingi buku-buku J

Kelas amali pula di bawah kendalian Puan Nurul Hijja Mazlan yang ayu dan solehah. Paling seronok, beliau merupakan seorang yang aktif bermuka buku. Dengan keterbukaannya beliau tambah para pelajar sebgaai kenalannya. Bagusnya kan? Nampak dia sedang membina hubungan yang sihat sesama pelajar. Pertama kali bertemu sudah membuahkan kekaguman di hati. Belajar guna kamera DSLR buat pertama kalinya pasti mengujakan. Aku bukanlah jenis insan yang gilakan gajet tetapi dalam kelas ini nak tak nak aku perlu belajar. Pertama kali memegang kamera DSLR.  Kelas amali berjalan dengan mudah dan ringkas sekali, kami perlu keluar mencari tempat yang menarik dan mengambil gambar. Berdasarkan suatu tema yang ditetapkan. Kemudian daripada edit gambar dan bersedia sesi perbentangan pada minggu hadapan. Alhamdulillah, sesi perbentangan gambar berjalan dengan lancar. Ina main cakap sahaja apa yang bermain di fikiran. Jom lihat antara hasil produk kami.

Tugasan amali kedua….buat PPBK J Inilah yang meributkan diri kami. Boleh dikatakan pada hari kelas baru kami pulun buat. Allah takdirkan sekumpulan dengan dua orang pelajar lelaki. Jadi, inilah yang sedikit meributkan kami. Banyak mis-communication la, itulah akibatnya…Ina memang payah bila dapat grup gitu. Tak mengapa, Allah bagi Ina, Kak Janah dan Kak Hasna belajar dan belajar lagi. Begitu juga dengan Asi dan Syakir. Belajar banyak perkara terutamanya untuk meguruskan masa menyiapkan tugasan saat akhir, maka perlulah ponteng kelas…tut…. J

Ujian 1-> Ina dapat markah yang sedikit hinggakan kena isi borang pemantauan. Haha…itu biasalah. Untuk ujian, Dr. Shaffe buat kejutan, dia maklumkan melalui emel. Ina kebetulan terbaca awal, post la di grup facebook. Maka kawan-kawan lain tidak bersetuju dengan perancangan Dr. itu. Yelah melibatkan empat bab tetapi tak diberitahu awal. Walaupun sebagai pelajar sepatutnya sentiasa bersedia. Tapi itulah… Positif J

Markah tugasan semua belum dikemas kini. Pastilah mengharapkan yang terbaik. Sebab subjek ini sangat mencabar. Kertas ini dijadualkan sebelum kertas yang terakhir. Insya-Allah masa yang ada, perlu dimanfaatkan untuk ulangkaji. Banyak yang dipelajari daripada kelas Dr. Shaffe dan Puan Nurul. Walau bagaimanapun guru kita, kita sebagai pelajar mesti hormat. Dia ajar lebih masa, pandanglah dari sudut positif. Sebab lepas kelas tu ada gap sejam jadi tak tergesa-gesa sangatkan? Adab dengan guru itu penting. Janganlah tunjukkan mimic muka tidak suka akan pengajaran pensyarah. Puan Nurul, beliau pon masih belajar (usha siapkan PhD). Jadi, kebebasan yang dia berikan patut digunakan dengan baik bukan mencari kesempatan lain. Apapun, kelas ni seronok sehinggakan akhir sekali diadakan jamuan makan KFC. J Semoga Ina dapat sudy dengan baik subjek ini. Nak A, lambang penguasaan ilmu J 

*Cabaran nota dalam BI dan BM : rojak*


3.   LHE3115 PENULISAN KREATIF DALAM KESUSASTERAAN MELAYU

Kembali mengutip mutiara ilmu daripada insan hebat dan tawaduk Dr. Ghazali Lateh. Jika dahulu belajar subjek pengajaran kemahiran mengarang tetapi kali menjurus kepada penulisan kreatif. Jujur, Ina tertekan juga belajar subjek ini kerana perlu menghasilkan penulisan cerpen. Benda yang dah lama Ina tinggalkan pastilah….huhu. Ina mengalami kecelaruan idea untuk memulakan penulisan. Serius, hampir sebulan mencari rentak menulis. Di saat rakan lain sudah siap, Ina masih mencari kekuatan untuk memulakan penulisan. Dalam kelas pula, ada satu minggu tu Dr.Ghazali pilih secara rawak beberapa orang pelajar dan datang bercerita tentang idea penulisan mereka. Rata-ratanya semua hebat sebab mampu hasilkan. Ada jua nama Ina dipanggil tetapi Ina hanya mampu menggelengkan kepala. Jujur, di saat itu Ina belum mula apa-apa. Jadi, ina jawab jujur belum buat. Tetapi mungkin ada kawan-kawan beranggapan Ina sombong. Tidak, bukan begitu. J Balik daripada kelas itu, Ina cuba dan cuba juga paksa diri mulakan penulisan. Dalam masa dua hari, siap. Alhamdulillah. Allah bantu walaupun masih merangkak-rangkak. Siap dalam tempoh yang dinyatakan, print dan hantar.

Selepas beberapa ketika, terserempak dengan Dr. Ghazali dan tanpa diduga, beliau minta Ina emelkan cerpen tersebut. Peluang berguru dengan insan hebat ini, maka Ina manfaatkan. Rupa-rupanya Dr. Ghazali buat suntingan daripada cerpen tersebut. Yang meleret, dia potong. Daripada 14 muka surat menjadi 12 muka surat. Terima kasih Dr., sungguh Ina terharu diatas kesudian beliau untuk meluangkan masa membaca dan menyunting karya yang ‘kerdil’ itu. Disarankan juga untuk dihantar ke penerbitan. Sungguh, Dr. Ghazali membuatkan aku merindukan kembali zaman dahulu. Zaman di mana aku bebas berkarya dan menghantar ke majalah. J Ya Allah, berikanku kesempatan untuk kembali menikmati saat itu lagi. Sudah hampir lima tahun aku hilang daripada dunia itu. Insya-Allah ina merancang, Allah juga merancang tetapi Allah sebaik-baik perancang. Ada rezeki tak ke mana.

Markah keseluruhan tugasan masih belum keluar tetapi setakat markah ujian cukup memberangsangkan. Mendepani final, kertas ini menjadi subjek kedua peperiksaan. Nota semua ada, tak perlu risau apa, Cuma haruslah baca ye J Pastinya nakkan A untuk kertas ini. Insya-Allah.

Subjek ini, sumber kekuatan untukku bangkit dan mengejar pelangi J

Terima kasih, Dr. Ghazali Lateh!   


4.   FCE3101 ETIKA DAN PROFESIONALISME KEGURUAN


Tiba kita pada subjek wajib pendidikan iaitu Etika. Pensyarah yang mengajar ialah Dr. Ramli Basri J  Orangnya tegas dan memang layak mengajar etika. Sememangnya fakta bukan auta maka sepanjang pengajarannya, Ina pernah tertidur sekali. Seingat, itulah yang kritikal. Terlentok sekali je la, lepas itu kembali ke alam nyata. Lepas itu, borak-borak sesama rakan, rupa-rupanya yang keluar masuk sepanjang kelas dia itu ada yang pergi tidur di surau kerana terlalu mengantuk. Rupa-rupanya kes ina itu biasa untuk kawan-kawan. Ini contoh tidak baik bukan tetapi inilah realiti yang berlaku.

Ujian 1 : Ina dapat separuh daripada markah. Maknanya agak kurang memberangsangkan.

Tugasan : Kumpulan Ina dapat tajuk ‘Guru Sebagai Agen Moral’. Pembikinan pada mulanya mencabar juga kerana tidak jumpa sumber yang sahih…hehe…tetapi selepas diskusi semua jadi mudah. Perbentangan pula, lancar…Alhamdulillah J

Untuk FINAL J Ina kena pecut…..sebab tak boleh pandang mudah bab etika ini. Chaiyok…nak A…toink…toink.


5.   BBA2401 BAHASA ARAB 1


Kelas yang dimasuki secara tidak berdaftar. Di bawah Ustaz Hazri yang sporting J  Pada mulanya ina semangat lagi, yelah  dah lama tak belajar bahasa Arab. Paling akhir masa sekolah rendah. Tetapi jujurnya bukan mudah untuk kita yang tiada asas arab untuk belajar arab di universiti. Tahap itu sudah dianggap tinggi. Mujur ina tak berdaftar, jika tak memang tak tidur malam gamaknya. L Walau bagaimanapun, pengalaman yang menarik. Teringin nak menguasai bahasa arab, tetapi perlukan tempoh masa untuk mempelajarinya. Kena fokus. Syukron jazilan kerana memberikan kesempatan ini.


Khatimah


Semester keenam.  Medan kematangan J Serius, banyak tragedi yang membuatkan aku rasa sudah meningkat ke usia kematangan. Paling menyerlah, pemergian insan tersayang menghadap Ilahi pada hari bersejarah negara lalu memberikan tamparan hebat kepadaku. Sedekahkan al-Fatihah untuk Arwah datukku, Yusoff Bin Yaakob. Semoga Bak tenang di sana…amin.

Sesuatu yang pasti kini, lengkaplah tahun ketiga aku sebagai siswi di kampus hijau ini. Jujurnya, kurasakan bersyukur yang amat kerana dipermudahkan langkah untuk tiba di tahap ini. Alhamdulillah.

ü Dengan rasminya ditauliahkan sebagai ‘amirah’ KBMUPM memberikan keyakinan kepadaku bahawa dakwah itu wajib walaupun diri tak sempurna. Aku punya amanah menguruskan usrah kepada adik-adik muslimat qiyadah.

ü Silaturrahim sesama sahabat-sahabat seperjuangan juga bertambah baik. Aku amat senang dengan perubahan positif ini. Kita nak bersama bukan setakat di dunia kan?malah jauh lagi perjalanan dan amat besar impian kita agar dapat bersama di Syurga Allah kelak. Insya-Allah. Bersedia untuk ditegur dan berlapang dada memohon maaf antara resipi hikmahnya.

ü Perniagaan kecil-kecilan yang diusahakan juga memberikan reaksi positif. Kadang-kadang terasa tidak menang tangan juga. Sesungguhnya semua rezeki daripada Allah. Aku belajar erti bersyukur dan erti hidup pada memberi. Bukankah memberi orang gembira itu juga suatu sedekah? Jemput LIKE muka buku Kraf Ina Nailofar. J

ü Semangat untuk bangun dan mengejar sisa-sisa impian kembali menyerlah. Bagaikan menghela nafas kembali cerah. Pastinya dengan kunjunganku ke Pesta Buku yang lalu dan dorongan daripada seorang sahabat dan kakak yang amat dekat denganku. Ayuh, menulis! Satu buku sebelum grad… J

Tuntasnya, hanya berbaki satu semester lagi di bumi UPM sebelum kukeluar untuk menjalani latihan praktikal.  Masa untuk merealisasikan segala harapan dan cita-cita. Jom, pecut bersama!


MENUJU PUNCAK : Semester 6 (Siri 1)

Sebiru hari ini, birunya langit  terang benderang.

Sebiru hari kita, mari kongsikannya bersama J

Setinggi kesyukuran kupanjatkan kepada Allah SWT, Tuhan Sekalian Alam kerana kasih sayang yang Maha Melimpah-Nya; menganugerahkan aku dengan nikmat kesihatan yang baik, kesejahteraan jiwa yang padu dan kekuatan yang tidak pernah padam sehingga detik ini. Alhamdulillah. Semester keenam di bumi hijau ini bakal melabuhkan tabirnya.

Fakta terkini, 14 minggu kuliah sudah berakhir. Sekarang, minggu ulangkaji sedang menginjak ke hari ke-5. Dan aku, mengambil kesempatan ini untuk membelek kembali catatan kembara lalu untuk mengecas semangat dan pastinya menurunkan tinta kenangan sepanjang perjalanan hayat sekitar tempoh semester keenam ini.

Bingkisan Hayat…

Ini medan muhasabahku saban semester.
Ini cetusan semangat seorang hamba.
Ini apresiasi penghargaan buat insan berjasa.
Ini juga bekal pengalaman yang bakal kukenang sebaik sahaja bergraduasi kelak.
(Semoga Allah izinkan, insya-Allah)

Arkib Catatan yang sudah berusia 3 tahun…. J







“”””Kenangan lalu, memori indah, masa hadapan

Gula-gula kapas mula bercerita...alangkah manisnya! J

Permulaan semester keenam sedikit perit tetapi sepanjang melalui terasa manis sekali. Segala-galanya bermula dengan kelewatan kemasukan duit biasiswa dari KPM. Hampir 4 minggu kuliah lewatnya. Atas beberapa faktor juga yang mempengaruhi kelewatan ini, antaranya lambat kirim slip keputusan peperiksaan, maka lewat jugalah urusan pemprosesan dan kemasukan elaun. Tak mengapa, positif J Tapi ingat ya rakan-rakan sekalian, kita punya amanah untuk hantar slip keputusan imtihan, bagi kerjasama ok? Apapun, duit simpanan semester lepas-lepas masih berbaki dan sumbangan dari kakak dan kedua ibubapa juga membantu langkahku untuk memulakan semester ini dengan tenang. Alhamdulillah.

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia? Begitulah, suratan menetapkan bahawa Ina telah berjaya menjadi pemenang utama untuk Pertandingan Menulis Cerpen anjuran Seksyen Kaunseling UPM. Percubaan pertama menulis cerpen di bumi hijau ini ternyata memberi tuah. Memang berbaloi pengorbanan aku tidak pulang sewaktu cuti pertengahan semester pada semester kelima yang lalu demi menyiapkan beberapa tugasan antara satunya pembikinan cerpen tersebut. Hadiah kemenangan berupa wang tunai itu telah membantu aku untuk menyara kehidupan. J

            Semester ini juga mengajar erti sabar. J Melihat jadual kuliah yang maha dahsyatnya penuh daripada pagi hingga petang membuatkan kehidupan terasa berlalu begitu pantas. Sungguh. Cepat peredaran masa. Allahurobbi. Mengambil tujuh subjek secara sah (daftar di ESMP) dan satu subjek tambahan iaitu Bahasa Arab yang masuk secara sah juga tetapi tanpa pendaftaran di ESMP memberikan variasi makna kepadaku. Jom, telusuri bersama.


1.   LHE3403 PENGANTAR SEJARAH ISLAM

Peluang berguru dengan Dr. Fauzi buat kali kedua mana mungkin untuk dilepaskan. J Memang tak sangka dapat belajar sejarah Islam kembali. Setelah mengharunginya ketika di peringkat STPM dahulu tetapi kali ini lebih terperinci dan sukatannya meluas. Mencabar akalku untuk kembali menghayati kisah dan sirah perjuangan Islam. Pada awalnya, sedikit cabaran ketika hendak menyusun jadual kuliah. Terdapat pertindihan waktu dengan subjek major. Jadi, turun naik bahagian akademik juga untuk mendapatkan masa untuk kami. Mujur ada kelompok pelajar daripada FBMK yang mengambil bahasa Arab juga turut mengalami masalah yang sama, makanya ada geng…hehe. Solusi yang diambil, tambah satu kumpulan baru. Menjadikan kelas kuliah untuk subjek ini menjadi dua J Syukron jazilan ya ustaz kerana memahami kesulitan kami dan dengan rela hatinya menambah masa dalam jadual mengajarnya. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

Belajar sejarah memang mengundang mengantuk. Tambahan pula belajar pada waktu petang. Tetapi, Dr. Fauzi bijak membaca karakter kami. Nampak je mata kuyu maka dia menyelitkan pengalaman lampaunya ketika membuat PhD di Al-Azhar. Cara dia berhubungan dengan orang Arab. Cabaran yang dihadapi sepanjang musafir ilmu di sana. Semuanya membawa kami menyelusuri pengalaman emas di bumi anbia itu. Sekaligus menyuntik semangat untuk pasang niat nak jejakkan kaki ke sana pada suatu hari nanti, insya-Allah. J

Ujian 1 = Soalan esei. Dengan ilmu yang tak seberapa, Allah permudahkan. Hasilnya, skor 23/25. J

Ujian 2 = Hambatan waktu dengan limpahan tugasan kuliah. Allah bantu juga. Berjaya skor 33/35 dan mendapat markah tertinggi antara yang lain. Kembang semangkuk juga sewaktu diberitahu begitu tetapi semua ilmu itu milik Allah bukan? Jauh sekali untuk riak…nauzubillah.

Keseluruhan markah terkumpul = Menjadikan jumlah setakat ini 56/60. Alhamdulillah, markah yang amat membantu dan memberi semangat untuk terus tekun menyantuni nota sejarah Islam bagi mendepani imtihan.   Berbaki 40 markah lagi untuk imtihan akhir. Usaha J

“Di hadapan musuh, di belakang api.” Bangkit dan terus berjuang.

“Mesti ada niat nak sambung master dan PhD.”

Amanat Dr. Fauzi yang sering kali diucapkannya…

            Seronok berada dalam kelas ini. Banyak dapat hikmah sebab belajar daripada ‘orang lama’. Kagum juga dengan semangat ustaz yang tak pernah lelah untuk berkongsi ilmu serta pengalaman. Kegigihannya mengajar, menghabiskan sukatan dengan jayanya membuatkan aku ‘orang muda’ ini malu untuk berasa malas belajar dan jauh sekali sikap untuk ponteng kelasnya. Beliau juga kuat menghafal, ingatannya untuk tahun setiap cerita perkongsiannya tepat. Angka juga, bilangan semua tepat. Subhanallah. Hikmah menghafaz al-Quran J

            Menuju imtihan ini, pastinya mahu skor terbaik untuk subjek ini. Nilai A menjadi dambaan kerana ia lambang penguasaan ilmu. Tambah pula untuk subjek sejarah Islam ini, perlunya sejarah itu dihayati dan diingati. Baru kita umat Islam sentiasa bermotivasi kerana kita sudah melalui suatu zaman yang penuh gemilang suatu tika dahulu, jadi sekarang memang menjadi tanggungjawab kita untuk terus menggemilangkkannya. J Insya-Allah.


2.   LHE3409 KAEDAH MENGAJAR PENDIDIKAN ISLAM


Kembali belajar bersama Dr. Asmawati Suhid dan amalinya bersama Cik Syuhada, pelajar master pendidikan. Kelas yang ‘happening’ kerana memerlukan kami membuat pengajaran mikro secara individu selama 30 minit. Semua jadi budak sekolahlah, berlakon kan J Kelas yang mencabar kukira kerana perlu menulis jawi. J Sedangkan diri ini sudah lama tidak menulis jawi. Jenuh berfikir bagaimana untuk dapatkan kekuatan untuk kembali ‘fasih’ dan lancar menulis jawi. Ini akibatnya sudah terbiasa dengan tulisan rumi hinggakan terasa kekoknya untuk menulis. Apatah lagi, menulis di papan putih, rasa tak yakin pun ada. Tetapi, Allah Maha Memahami. Untuk mengajar kemahiran menggunakan papan hitam, aku terlepas. Yahoo….hehe…semasa mengajar kemahiran, ina dapat menggunakan bahan bantu mengajar. Maka, aplikasi slaid powerpoint la yang digunakan. Selamat terlepas….hehe  Tetapi untuk pengajaran individu, Ina perlu juga cuba menggunakan semua kemahiran yang telah dipelajari. Masa ini, nak lari daripada menulis di papan putih, ada caranya J

Kelas yang meriah kerana setiap guru yang mengajar pasti ada membuat peneguhan positif, iaitu hadiahlah bagi yang memberi kerjasama. Di saat teman-teman terfikir nak bagi hadiah apa ya, Ina sudah mampu rileks dan tenang je. Produk Kraf Ina Nailofar kan ada. Tinggal pilih dan kasi je J Alhamdulillah. Ini gunanya bisnesku itu.

Ina bernasib baik juga kerana seorang kakak sepupu ada jual stiker huruf arab untuk keyboard. Maka, daripadanya Ina dapatkan jenis yang transparent punya. Cun oooh J Amat membantu ketika menaip…hihihi   Tetapi, selepas itu bila dapat tahu ada khidmat e-jawi untuk tukarkan rumi ke jawi maka, tunggu apa lagi. Lagi mudah kerjanya J Alhamdulillah…semua ini membantu persediaanku untuk mengajar. Dapat giliran ke-25, lagilah senang hati. Ada tempoh masa yang cukup untuk bersedia. Pada hari kejadian, Ina mampu berasa tenang dan mengajar seperti yang telah dirancangkan dalam rancangan pengajaran J Markah yang diperoleh juga, mambuatkan teman-teman jeles, tetapi jujurnya Ina tak tengok markah selepas mengajar tu. Taknak terfikir-fikir tetapi setakat yang tinggi dua orang teman baik yang mebgajar lebih awal dapat 28/30 untuk mengajar, selepas ina mengajar depa pergi tengok markah Ina dan gitulah melontarkan kata-kata ceeeewahlah dan pujian tahniah. Berapakah markahku???tunggu dalam tengok esmp lah J Allah tak tengok hasil bukan, yang penting usaha yang dah dilakukan.

Untuk imtihan, subjek ini bakal membuka tirainya. Jadi, Ina mesti pulun tengok nota…hehe   SEmoga yang terbaik. Perlu study lebih untuk dapat gred A. Insya-Allah. Subjek ini jelas penting kerana kelak inilah yang bakal kuaplikasikan di sekolah. SEmoga Allah memberkati ilmu yang telah dipelajari dan memulangkannya di saat aku memerlukan. Amin.

3.   FCE3900 PENYELIDIKAN PENDIDIKAN

Sekali lagi berpeluang belajar bersama Dr. Roselan Baki J dan kelas amali bersama Puan Fiza. Pada awalnya kelas ini sangat enjoy tetapi lama-kelamaan apabila semakin mendalam pengajaran dan tugasan tahun akhir pun sudah dapat maka semua jadi agak tertekan…hehe  Kelas ini juga awal pagi, jam 8 pagi. Tetapi sekitar jam 7.55 pagi, Dr. Roselan sudah tercegat masuk J awal kan pensyarah berdedikasi ini. Ini kualiti peribadinya.

Kepakaran Dr. Roselan sangat diperakui. Buktinya kelas beliau tiada seorang pon yang mengantuk rasanya. Aksi yang bersahaja sambil berjalan sekeliling dewan kuliah memang mengujakan. Seorang yang aktif walaupun pada usia yang sebegitu tetapi maintain cool dan penuh ketenangan. Di kelas kuliah begitulah, senang menjadi pendengar yang baik buat cerita-cerita Dr. Roselan yang sangat mengasyikkan. Hikmah orang lama, banyak yang boleh dipelajari daripada pengalaman lampau mereka. Acapkali ada sindiran yang dia berikan tapi itulah kenyataannya.

Kelas amali. Ina ditempatkan dalam kumpulan amali yang sama dengan hari kuliah. Pagi kuliah, petang kelas amali. Memang agak stres sebab kebetulan jadual hari Isnin memang padat. Direct je kelas jadi sememangnya memerlukan ketahanan fizikal dan mental. Puan Fiza pula, beliau baru mendirikan rumah tangga. Pengantin baru la ni J Minggu ke-4 kuliah beliau cuti berkahwin, seronoklah kami kelas cuti. Tetapi minggu-minggu seterusnya agak mencabar. Belajar sekerat jalan sudah ada kuiz. Tanpa diberikan notis, kami perlu berhadapan dengan kuiz (10%) tetapi yang mengundang pra sangka negatif, dalam masa yang sama, sistem esmp sudah masuk markah walaupun tiada sebarang penilaian yang dibuat. Memang syak wasangka habis. Walau bagaimanapun, kuiz tersebut secara open book test maka mudah lah untuk merujuk dan menyalin…hehe   Memang untung pelajar yang rajin bawa buku teks tebal-tebal ke kelas. Jadi on the spot buat kuiz pun ada benda yang dirujuk. Alhamdulillah.

Kelas amali berjalan dengan sederhana lancarnya. Semua masih dalam proses belajar. Ina faham kondisi Puan Fiza J Apapun, kita kena bersikap profesionallah. Belajar SPSS menggamit kenangan di kalbu. Semoga ilmu yang dipelajari hanya dalam masa dua jam itu mampu difahami dan diaplikasi dalam tugasan tahun akhir kelak. Tugasan individu selain bentang perancangan FYP dan perlu menyiapkan proposal. Ina redha buat tajuk Hubungan Konsep Kendiri dengan pencapaian akademik pelajar itu untuk tugasan tersebut. Dalam tempoh sekitar 4 hari sahaja menyiapkan kerja tersebut sudah boleh dikira terbaik. J

Markah tugasan belum keluar. Mendoakan yang terbaik, insya-Allah. Mendepani peperiksaan akhir.  Khabarnya soalan Dr. Shaffee yang buat. Ina pon pernah terserempak dengan beliau dan ada bergurau, dengar kata soalan Dr. buat power. Dia senyum-senyum dan berkata, kalau baca tak susahlah J Gitu….maka dengan bantuan soalan hint yang ada, Ina perlulah ulangkaji. Untungnya kertas ini exam pada hari terakhir. Yeay…insya-Allah punya ruang dan masa. Jom usaha kuat, untuk subjek ini. Mesti mahukan A setelah bersusah payah selama ini. 

***Bersambung :)