:: SAMBUNGAN MENUNTUT ILMU-suatu perjalanan yang panjang ::

15 May 2010

Syukur kepanjatkan ke hadrat Ilahi...terima kasih atas rezeki ini :)) Alhamdulillah, dengan izin-NYA kudapat melepasi ujian MEDSI dan berjaya mendapat tawaran ke temuduga kos pendidikan. Suatu kesempatan yang perlu kumanfaatkan sebaiknya.

:: Tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabatku yang turut berjaya mendapat panggilan temuduga ISMP...Antaranya Nurliyana, Hanis, Syuhada, Ainee Tri dan Emy ( setakat yang kuketahui )...Ya Allah, mudahkan laluan kami untuk menjadi seorang 'guru'...pastinya dengan izin-MU ::

Berdasarkan maklumat daripada rakan serta kenalan senior yang pernah melalui temuduga ini pelbagai respon yang kuterima. Pendek kata, temuduga ini merupakan peringkat yang penting untuk melayakkan kita mendapat tempat dalam bidang ini. Sememangnya diketahui persaingan sangat sengit dan pemilihan juga amat teliti jadi kuperlu persiapkan diri semaksima mungkin bagi menghadapi apa-apa jua situasi nanti. Peluang sudah terbuka di depan mata, mana mungkin kumampu persiakannya! "Ya Allah, berikan kesempatan agar kudapat 'study' sebagai persediaan diri menghadapi temuduga ini." Sesungguhnya ini merupakan temuduga keduaku selepas temuduga pertama dalam hidup tika memohon UPU untuk kemasukan ke UiTM selepas SPM yang lalu. Semoga pengalaman lalu sedikit sebanyak membantuku mengawal rasa gemuruh yang ada.

Program temuduga yang bakal kudepani ialah untuk kos ISMP PBMP di UPM dan ISMP Sastera di USM. Tempat temuduga nanti ialah di USM Minden pada 21 Mei 2010. "Ya Allah, mudahkanlah perjalananku ke tempat tersebut."

Penulisan entri ini juga sebagai salah satu latihan untuk menguatkan azam dan semangat untuk berusaha mempersiapkan diri dengan bekalan ilmu semaksima mungkin. Selain mengambil tahu akan isu-isu semasa ( sememangnya kerjaya guru perlu sentiasa 'alert' :)), aku juga mengambil inisiatif untuk pergi meminjam buku di library awam yang berdekatan...(jika aku tidak pinjam buku siapa lagi?hehe...)

1. Buku 'Trend dalam Pengajaran Bahasa Melayu'oleh Yahya Othman - lebih menjurus pengkhususan yang kuminati... "Ya Allah moga kudapat menguasai segala input yang penting."
2. Buku '19 Tip Pendidik Cemerlang' terbitan Utusan Publication - moga kudapat pelajari rahsia kecemerlangan seorang insan bernama guru.
3. Buku 'Cerita Motivasi Untuk Guru' oleh Hamedah Wok Awang - pengisiannya lebih santai. Berkisarkan pengalaman guru-guru tika mengajar dan sepanjang berada di dalam dunia pendidikan. Moga kudapat pelajari tekniknya...soalan popular tika temuduga (berdasarkan pemberitahuan kawan-kawan) ialah perlu melakonkan cara mengajar.
4. Buku MEDSI & persediaan temuduga oleh Mok Soon Sang ( Buku yang kugunakan sewaktu persiapan ke ujian bertulis MEDSI dahulu )

***Kira lima hari dari sekarang...moga buku-buku ini dapat membantuku dalam mempersiapkan bekal menuju ke medan temuduga. Practice makes perfect!

Doaku..."Ya Allah, berkatilah hasrat murniku dan rakan-rakan untuk menjadi warga pendidik." Segalanya pasti dengan izin-Mu. DUIT - Doa, Usaha, Ikhtiar, Tawakal.

JADILAH GURU SEBENAR GURU, KE SEKOLAH TIDAK JEMU, MENGAJAR TIDAK LESU!
( Kata-kata peransang sebelum ke temuduga ISMP )

Berikut merupakan CIRI-CIRI GURU BERKESAN yang kutemui tika membuat asignment tadi...hehe

1. Bersikap profesional.
2. Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
3. Kaya ilmu.
4. Bertindak atas landasan etika dan tatasusila kerja.
5. Bermoral teguh.
6. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
7. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
8. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
9. Melengkapkan diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan semasa.
10. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
11. Memastikan situasi 'guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
12. Berupaya melahirkan 'persekolahan berwatak' supaya pelajar mempunyai kekuatan ilmu, berpersonaliti sihat dan serba boleh.
13. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.
14. Berupaya membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral, berakhlak mulia, berketrampilan, pandai menyesuaikan diri dengan situasi tertentu).
15. Taat dan setia terhadap perkhidmatannya- mempertahankan martabat profesionnya.
16. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.

Akhir kalam, manfaatkan masa yang ada untuk kau study Ina! Everything begin with u n ur own hard work!berusahalah... :))

Contengan semangat,

Ina Nailofar - sekadar luahan tatkala rindu menulis...

Noktah. :))

0 Lontarkan KALAM anda: