Rentetan Perjalanan

20 February 2009

Pengalaman Pesta Pantun ( 3 tahun berturut-turut )

Tahun 2005, ku mula berjinak-jinak dalam bidang ini. Masih ku ingat ketika di SMK Seri Nibong, bakatku berjaya dikesan oleh guru Pantun iaitu Puan Azima Hassan. Takkan ku lupakan jasa beliau yang telah mengajarku teknik-teknik membuat pantun yang baik. Hasilnya, kumpulan pemantun kami telah berjaya mendapat Naib Johan ( tumpas di tangan MRSM Transkrian )
Gandingan mantap 4 Puteri SN; Kak Nazilah ( pemantun pertama ), Kak Mimi ( pemantun kedua ), Ina (pemantun ketiga ) dan Kak T-qah ( simpanan ).

Tahun 2006, ku beralih angin ke sekolah baru iaitu SMKSE ( faktor perpindahan, dekat dengan rumah so xpyh dok hostel,hehe…) Mungkin sudah ditakdirkan muka rezeki dalam bidang ini, ku turut terpilih untuk mewakili sekolah dalam Pesta Pantun. Kali ini lebih mantap dibawah tenaga pengajar yang berwibawa iaitu Puan Roni Samsuddin. Ku digandingkan bersama 3 senior F6 iaitu Kak Dayah, Kak Ismaliza dan Kak nadia. Ina jadi Pemantun Kedua. Walau bagaimanapun, kami gagal mendapat tempat ke final kerana telah bertemu MRSM ( tuan rumah dan juga johan tahun lepas ) di peringkat separuh akhir. Intihanya, hanya mampu berpuas hati di tempat ketiga.

Tahun 2007, perjalanan pantunku memperlihatkan perubahan. Ina telah mengetuai pasukan dan terdapat seorang Putera dalam kumpulan pantun kali ini. Ku turut digandingkan dengan senior F^ ketika itu iaitu Kak Shuhada, Kak Sabarina dan Abang Imran. Berkat usaha, kami berjaya menempah tiket ke final. Walau bagaimanapun, rezeki lebih memihak kepada SMKANT, lagi sekali mendapat Naib Johan.

Dan tahun ini, Ina masih kekal dalm bidang ini. Mungkin tahun terakhir menyertai Pesta Pantun siapa tahu. Pemilihan ahli masih dibuat, persiapan awal sedang dilakukan. Moga dapat menhasilkan sesuatu yang lebih bermakna tahun ini.

Jika bukan sekarang…bila lagi???
Jika bukan kita…siapa lagi???
Kalau bukan di sini…di mana lagi???

0 Lontarkan KALAM anda: