MERENTAS KAMPUS

29 September 2012

29 Oktober 2012.

Segigih fajar berusaha berbakti.
Seawal itulah permulaan hari.
Buat insan yang punya hati.
Sentiasa bertambah motivasi diri.

Keajaiban terasa di pagi hari. Walaupun perakhiran semalam menyaksikan diri agak lewat melangkah ke peraduan namun, kesegaran begitu terasa pada pagi ini. Berjaya bangun sebelum jam berbunyi. Itu suatu tanda yang positif. Awal lagi sudah kedengaran bunyi dan pergerakan orang menuju ke kamar kecil. Seperti yang diduga, 'mereka' begitu bersemangat untuk memulakan hari ini. Diri ini sangat kagum dengan 'mereka'. 

Cabaran Merentas Kampus
Entah dari mana kekuatan datang untuk sama-sama turun padang menyertai acara ini. Biarpun program ini hanya diwajibkan kepada 'mereka' yang berada di tahun satu dan dua sahaja(wajib--->akan demerit jika ada yang gagal menghadirkan diri, simpati pada 'mereka'), namun diri ini mahu juga menyelit. Menumpang sekaki. Menyahut seruan gaya hidup sihat barang kali. Atau bayangan merit yang jelas terdampar di hadapan jalan? Wallahua'lam. 

Sesuatu yang pasti, 'merentas kampus' ini merupakan peluang untuk aku berkenalan dan mengeratkan perhubungan sesama sahabat. Bukan senang ada kesempatan seperti ini. Dapat juga berjalan, tadabbur alam. Melihat keindahan kampus hijau yang kaya dengan pokok-pokok besar yang beribu tahun usianya. Merasai pengalaman berjalan di celah-celah dahan pokok yang menjalar dengan asyiknya. Tapi awas, silap langkah boleh terseliuh kaki. Menyelusuri ladang buah-buahan. Jelas kelihatan rambutan yang ranum memerahkan buah. Melihat ketrampilan pemimpin pelajar yang mengawasi sepanjang jalan. Inilah alam kampus yang sedang dilalui. Sujud syukurku kepada-Mu Ya Allah. Mengizinkan diri ini untuk merasai semua ini. Bukankah ini nikmat masa muda, masa sihat, masa lapang(???yeke lapang?hehe) yang harus dimanfaatkan. Semua ini terangkum dalam kotak memori yang terasa manis untuk dikenang.

*Amat rugi bagi mereka yang sambung tidur selepas Subuh*
Umat Islam harus aktif. Cergas. Tidur selepas subuh bukankah mewarisi kepapaan?Bimbang hilang keberkatan dan makruh pula.  Malah ketika zaman sekolah dahulu, mandi sebelum Subuh amat digalakkan. Pembuka pintu rezeki.
Sama-sama kita muhasabah.

Wakil-wakil KPZ yang bersemangat.
Keseluruhan tempat ke-10 kategori perempuan. Tempat ke-11 kategori lelaki. 
KPZ--->Hanya yang terbaik.


Kredit gambar Fb KPZ :) 

0 Lontarkan KALAM anda: