3.
Hubungan
Etnik
----> Encik Syariefuddin.
Subjek
wajib universiti. Ya, Ina baru ambil semester ini J Kami kan budak baik ikut senarai kursus
yang diaturkan oleh fakulti. Haha…impaknya, sekelas bersama pelajar
muda-muda. Di awal pendaftaran pertama bukan kelas kumpulan ini, namun
disebabkan seorang sahabat ajak tukar waktu dan mengenangkan kita bersahabat
maka turut menukar haluan waktu. Rupa-rupanya Allah ada rencana tersendiri J Ina redha.
Banyak
sangat yang berlaku dalam kelas ini. Nak mula dari mana ya? Walaupun setiap
minggu sekali sahaja kelasnya namun besar sangat impak. Dari mula la ya. Tak
mengapa bagi Ina ada hikmah masa senggang antara kelas pagi dengan dengan HE
ini. Macam-macam Ina buat pada masa senggang itu. J
Pensyarah,
En. Syarief. Dia seorang yang beriilmu tinggi. Memang nampak kepakarannya
mengulas isu dan bercerita tentang hal ehwal etnik. Namun, sikapnya yang
sangat sabar menunggu silibus baru HE sampai(masuk minggu ke-4 kot baru kami
belajar) jadi agak meributkan kami di saat akhir. Banyak bab yang perlu
dibaca sendiri. Pengajaran pula tidak berdasarkan slaid. Sebab beliau gemar
melukis dan membuat peta minda di papan tulis. Jadi, pelajar kena peka. Laras
bahasa yang digunakan juga bahasa tinggi. Maka pelajar yang tak faham(tak
terjangkau dek akal) mudah hilang fokus dan berbual di belakang. Kelas meriah
J
Takpa, setiap pensyarah ada stail tersendiri. Ina boleh terima dengan
tenang.
Kumpulan
HE kelas lain ada kuiz 1. Kelas kami tak dengar pun pensyarah cakap nak buat.
Jadi situasi selesa. Tiba-tiba seorang rakan kata dia dapat mesej yang kelas
ada Kuiz. Rakan tu pun bukan nak panjangkan mesej. Mengharapkan Ina juga.
Sabar sahajalah. Di mana sikap amanahnya?pensyarah bagi kat telefon dia tapi
dok pas-pas pula. Senyum. Tiba hari kuiz. Sampai kelas. Ada yang buat rileks
sahaja. Ina tanya, tahu tak hari ini ada kuiz. Dia terkejut. Kiranya memang
tak tahu dan mestilah tak bersedia. Situasi biasa, apabila sebaran maklumat
melalui mesej je individu tertentu sahaja, mestilah ada yang tercicir dan tak
tahu. Kelas HE memuatkan seramai 80 orang pelajar. Memang ada yang tak dapat.
Pensyarah masuk. Dia kata dia baru tahu kena buat kuiz. Senyum. Jadi, nak
buat kuiz la. Ina cuba minta budi bicara dia supaya buat secara ‘buka buku’.
Adillah untuk orang yang tak tahu tu. Dan kebetulan memang Ina pun tak cukup
sedia. Huhu…yelah dia baru ajar seminggu sahaja, nak buat kuiz. Tak patut.
Tapi tetap dijalankan. Macam komunis J Soalan senang sahaja tetapi dah memang
baca sekali lalu mana nak ingat. Tetapi terkejut ramai budak-budak lelaki kat
belakang hantar awal. Tak sedap hati juga. Ina tulis ja apa yang terlintas di
fikiran. Siap. Hantar. Bila keluar dari kelas, dengar ada seorang budak
perempuan tanya jawapan kepada kawannya, dengan selambanya dia jawab. Aku tak
ingat dah la sebba tadi tengok dalam buku. Ya Allah, sempat lagi dia buka
buku tiru jawapan. Lebih parah, dengar budak lelaki pula cakap, yang duduk
belakang semua google cari jawapan. Astaqfirullahalazim…sabar sahajalah
dengar semua tu. Yang kita berada di depan, semua jenuh berfikir. Ini tidak
adil. Ina manfaatkan laman emel yang ada, utuskan warkah cinta buat
En.Syarief dan mengadu hal ini. Mana adil, rentetannya banyak. Dah ada
pelajar yang tak tahu ada kuiz, kami minta tunda, dia taknak. Minta budi
bicara buat secara open book test pun tak nak. Tengok pelajar di belakang
rata-ratanya meniru. 10% kuiz tu. Kuluahkan segalanya. Dia baik. Dia balas
emelku dan akan buat tindakan susulan.
Tengok-tengok,
minggu depan dia buat kuiz lagi. Bagi pelajar yang tak puas hati dengan
markah, boleh lagi sekali kuiz. Boleh open book test kali ini tetapi soalan
esei. Takdir Allah mengatasi segalanya. Subjek Pemulihan ada buat tugasan
mengajar di Sekolah di Cheras pada hari terbabit dan ina terlibat maka pada
hari kejadian, Ina tak datang kelas HE la…maka, kuterlepas peluang buat kuiz
itu. Padahal yang mengutus emel dan menyuarakan ketidakpuashatian itu aku.
Konon nak jadi wonderpets buat yang teraniaya tak tahu ada kuiz tu.
Rupa-rupanya mereka semua dapat peluang kedua buat kuiz dan aku? Redha dengan
markah 6/10. Tak mengapa, itu nilai kepayahan. Senyum J Panjang pula ceritera tentang kuiz HE.
***
Cukuplah
sekadar ini perkongsian HE. Lain-lain Ina ingat sendiri la. Banyak momen-momen
tragis sebenarnya. J Menuju Final Exam, kertas ini merupakan kertas ketiga yang
akan kutempuhi. Alhamdulillah, syukur ada insan baik yang memberi set soalan
spot. Itu sedikit sebanyak membantu aku membuat ulangkaji sebenarnya. Isu
semasa Rohingya dan Palestin pun ada.
***
HE
adalah subjek terakhir untuk subjek universiti. Adik-beradik lain HE semuanya
dapat A, maka untuk HE besar harapanku untuk dapat A juga. Ina suka mendepani
subjek sebegini. Semoga segala urusanku akan dipermudahkan. Terima kasih
kepada En.Syarief dan seorang pensyarah perempuan yang ganti (sangat power,
kami tak mengantuk pun seminggu tu). Aku yakin beliau dah usaha yang terbaik
untuk mengajar kami. Faktor silibus baru juga HE semester ini maka, pastinya
setiap perubahan memerlukan masa untuk menjadi biasa.
~~Terima
kasih juga buat Nadeera, awek Kelate seorang tu. Setia duduk ditepiku setiap
kali kuliah. Buat ahli kumpulan yang lain Wong Yean Yi, Tan Fei Hua, Ley Li
Ying dan Kak Janah J Semoga berjaya semuanya.
|
4. Kesusasteraan Dalam Pengajaran Bahasa Melayu.
---> Encik Omar Mamat. (mesranya Pak Omar)
Perancangan Allah SWT sangat hebat. Semester ini
kuberpeluang bertemu insan hebat ini, Pak Omar. Sebelum ini hanya mendengar
cerita daripada rakan-rakan yang mengambil minor KM sahaja. Ohya aku juga
pernah bersamanya ketika menjadi pengacara majlis untuk pementasan drama
lalu(Pak Omar diundang jadi pengulas tapi beliau datang lewat, tak patut J ) dan lawatan ke Medan di
bawah kelolaannya. Akhirnya semester ini aku belajar secara langsung dengan
beliau.
Jujur, aku menilai beliau sebagai seorang yang
kreatif dan suka belajar menerusi alam sekeliling. Buktinya kerja kursus kami
ialah mengadakan seminar penulisan di luar UPM. Tempat yang dipilih ialah di
Lanchang, Pahang. Menjadi juga Bengkel Penulisan Apresiasi Alam di Institut
Biodiversiti Lanchang, Pahang Darul Makmur. Berpeluang melihat gajah di Kuala
Gandah. Bagaikan mimpi minggu itu aku ke sana. Dek kerana program ini juga,
aku memadamkan harapan untuk bersama Ila Husna di Perhimpunan MPR di Melaka.
Ada hikmahnya. Itulah tugasan kerja kursus yang paling sempoi semester ini J
***
Kaedah
pengajaran di kuliah pula. Lagilah sempoi. Beliau cakap, kami salin. Macam di
sekolah dahulu. Senyum. Mungkin faktor fizikalnya yang semakin dimamah usia,
jadi beliau selesa mengajar cara sebegitu. Aku sebagai pelajar, menerima
seadanya dan setia menyalin di belakang. Ya, aku duduk agak belakang dalam
kelas beliau. Namun, aku dapat dengar jelas apa yang dia tuturkan meskipun
perlahan. Sedangkan rakan-rakan di depan pun ada minta ulang kadang-kadang
tu. Itu kelebihan duduk belakang. Fokus. Haha… Setakat ini kertas ini belum naik markah
terkumpul. Tidak tahulah bagaimana penilaian yang dilakukan. Harapnya
berbaloi dengan usaha.
***
Pak Omar,
Aku mengenalinya lewat penulisan biografinya,
Novel ‘Memori Bukit Pantai’ J
Seorang pendidik dan juga penulis…
Masuk ke kelasnya membuatkan aku merindui
bidang penulisan, namun, aku tak puas belajar. Sebab ada lompang-lompang yang
aku nampak dan di situlah kelemahannya. Aku tak nampak penekanan kepada elemen KOMSAS dalam P&P itu. Jiwaku
seakan memberontak di situ.
Apapun aku bersyukur dipertemukan
pensyarah sepertinya.
Doaku, harumlah jasamu menabur bakti
mendidik anak bangsa.
*Ina nak dapat A kertas ini*
|
5. Pengajaran
Nahu Bahasa Melayu
--à
Prof. Madya Dr. Abdul Rasid Jamian(ayahanda)
Ini
subjek killer semester ini J Nahu BM. Tidak semudah yang disangka. Kerja
kursus pun mencabar. Ada dua biasalah subjek ayahanda akan ada kerja individu
dan kumpulan. Ina suka cara agihan tugasan ayahanda ni. Baru boleh nampak
potensi pelajar. Perbandingan kerja individu dan kumpulannya. Namun, sangat mencabar untuk individu sebab
kami perlu hantar sebelum ayahanda berangkat ke Mekah. Bayangkan masa tu ina
sedang berperang dengan subjek yang perbentangan giliran pertama, jadi memang
kalut juga. Ina buat tugasan individu itu dalam masa dua hari je kot J Syabas Ina, hehe…untuk kumpulan pula
lagi mencabar, kena buat rancangan mengajar dan ajar di dalam kelas. Soalan
pun mencabar. Subjek ini habis betul-betul di minggu terakhir dan Ina
kumpulan terakhir bentang J
***Komen
dia masa Ina mengajar, cara dan bahan yang digunakan bagus sebab sesuai
dengan pelajar tingkatan enam tapi kena ingat kamu cikgu, bukan pensyarah
yang mengajar. Jadi kena banyak interaksi dengan murid. Ok ayahanda saya
ingat! Dan terfikir juga, memang dia nampak aku ada gaya pensyarahkah?hehe…
Markah
terkumpul untuk subjek ini sudah naik. Ina bersyukur sebab banyak juga bagi
Ina. Untuk Final, ina kena fokus. Risau juga sebab exam ayahanda ni sama hari
dengan kertas Pak Omar. Harapnya, ina boleh bawa dan kuasai kedua-dua kertas
ini dengan baik. Chaiyok. Teringin juga nak A kertas ayahanda. Sebelum ni
hanya A- sahaja. Ayahanda sangat tegas menyemak jawapan. Namun, kalau ina
kuasai betul-betul nah utu, tiada yang mustahil. Positif. J
~Ina suka dengar pengalaman ayahanda
pergi haji~
|
6. Pendidikan
Syariah Islam
è
Ustaz Adib(Pensyarah import dari UKM)
Ini
satu-satunya subjek minor yang Ina ambil semester ini. Masuk kelas ini terasa
banyak sangat benda yang Ina masih tak tahu. Terima kasih ya Allah, ada
kesempatan kubelajar di sini.
Tugasan
subjek ini juga besar impaknya kepada diri. Kami diberi kebebasan pilih
tajuk. Maka alang-alang semua ahli kumpulan pelajar pendidikan maka kajian
dibuat di sekolah la. Sekolah Seri Serdang dekat UPM je menjadi destinasi.
Kami
buat temu bual secara spontan kepada adik-adik di sana dan penghayatan
terhadap Islam masih kurang. Ini isu besar yang perlu diberi perhatian.
Sayang melihat adik-adik yang muda ini terus begitu. L
Ujian,
tugasan kuliah, tugasan amali…markah terkumpul belum diketahui. Semoga
terbaik buatku. Kertas ini dijadualkan pada hari terakhir peperiksaanku.
Setakat ini belum sentuh Cuma sudah print semua tugasan sebab soalan masuk
berdasarkan tugasan setiap kumpulan. Bayangkan ada lapan kumpulan, semua kena
baca. Hebat J
Di
akhir kelas yang lalu juga menjadi momen indah. Ustaz belanja makan nasi ayam
untuk satu kelas. Pemurahnya dia. Itulah bagi insan yang ada asuhan Islam,
dia tidak teragak-agak untuk infakkan. Semoga ustaz dimurahkan rezeki J
~Ina perlu fokus subjek ini, nak dapat A.
Usaha. ~
|
7. Pemulihan dan Penggayaan Dalam Pengajaran Bahasa
Melayu.
è
Dr.
Roselan Baki.
Peringkat
awal ketika perlu mendaftar subjek ini seakan tertanya-tanya apa relevannya
belajar ini? Sebab masih tak faham antara pemulihan khas dan pemulihan dalam
pembelajaran. Tetapi selepas kelas pertama beliau Dr. Roselan Baki, seorang
pensyarah yang hebat. Kepakarannya
Mengajar
memang memukau. Beliau seorang yang kelakar dan bersahaja. Namun, setiap
perlakuan beliau sangat bermakna.
Kemuncak
subjek ini ialah perlu mengajar di Sekolah Yaakob Latif di Cheras. Sebuah sekolah
berkeperluan khas. Jujur, Ina jatuh cinta untuk mengajar para pelajar
pemulihan khas pembelajaran itu.
Betapa mengajar mereka memang memerlukan kesabaran dan kreatif mengajar. Masih
ingat nama anak-anak murid walaupun hanya dua jam mengajar mereka. Ezam, Wei
Liang, Shah Amarul, Lee Chee Kheng, Azila dan Farhatul. Masing-masing ada
potensi tersendiri. Sesuatu yang pasti aku pulang bersama segunung rasa insaf
dalam diri. Betapa pengasihnya Allah menjadikanku sempurna serba serbi ini.
Jujur, Ina tiba-tiba rasa pening yang bukan kepalang selepas pulang dari
sekolah itu. Pelbagai perkara yang kufikirkan. Turun sahaja daripada bas
terus berdenyut-denyut kepala, Alhamdulillah aku selamat sampai di bilik,
solat dan sesudah baring atas katil. Fuh, melayang ke alam mimpi. J Penangan tugasan subjek ini.
***
Melihat
dalam sistem maklumat pelajar, markah terkumpul untuk subjek ini adalah yang
paling terbaik. Alhamdulillah. Namun, ujian akhir tidak semudah yang
disangka. Apapun, Ina kena banyakkan bacaan tentang pemulihan khas dalam
pembelajaran.
~Dr.
Roselan Baki J
Semoga
Allah memberkati usia dan perjuanganmu. Ina suka karekter dia. Cara dia latih
kami bercakap di depan pun sudah menunjukkan kepakarannya. Selain bidang ini,
beliau juga pakar dalam bidang penulisan(mengarang). Rasa bangga sahaja
tengok buku hasil tulisan dia di PSAS. Itu buku pensyarah, jika buku sendiri
lagilah gembira kan? J Harap dapat belajar lagi dengan beliau selepas ini.
|
0 Lontarkan KALAM anda:
Post a Comment