:: DI AMBANG RAMADHAN ::

19 August 2009

Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT pada tahun ini...InsyaAllah...kita akan bertemu kembali dengan bulan suci Ramadhan. Bulan diwajibkannya shiyam dan diturunkannya Al-Quran sebagai hidayah untuk manusia. Bulan penuh barakah dan rahmat serta bulan pembinaan kaum muslimin menuju darjat muttaqiin.

Bulan Ramadhan sentiasa datang pada saat yang tepat. Pada saat umat Islam memerlukan kekuatan Iman dan Ruhiyah untuk menghadapi kondisi-kondisi sulit dan berat dalam kehidupan mereka. Dan dengan datangnya bulan Ramadhan, Allah SWT memberikan bantuan dan sekaligus hiburan kepada umat Islam dalam menghadapi krisis berat, sehingga dapat keluar dari permasalahan yang berat dan sulit tersebut. Kondisi inilah yang dihadapi hampir semua umat Islam di seluruh dunia.
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah : 183
"Wahai orang-orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."
Sabda Rasulullah SAW :-
"Apabila tiba bulan Ramadhan, di buka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu."


Serinya alam kerana rerama,
Cantiknya rerama menambat hati hawa,
Bulan ramadhan bakal menjelma,
sambutlah ia dengan penuh taqwa.

NUR ADDIN
Bil:3/2009
SMKSE

0 Lontarkan KALAM anda: