Sejauh mana kepekaan kita terhadap isu ini?

22 October 2010

Mutakhir yang lalu, kita digemparkan dengan Festival Busana Muslim yang rata-ratanya menampilkan peragaan fesyen yang memang bercanggah dengan Islam. Berdasarkan gambar-gambar yang tersiar di media dan internet, pertunjukan fesyen yang dianjurkan sememangnya tidak layak diberi nama 'Islamic'.
Lihat antara gambar-gambar yang melintasi lensa kamera.

Layakkah diangkat sebagai fesyen Islam?
Model-model dengan pelbagai fesyen yang langsung tidak mencerminkan Islam.

Sedarlah kawwan-kawan akan isu ini. Persoalan menutup aurat bukan hal remeh yang boleh dipermainkan. Islam tidak melarang hamba-nya untuk berfesyen tetapi biarlah selari dengan syariat yang telah digariskan. Apapun, jangan sampai termasuk di dalam kategori mempersendakan Islam.

Ayuh kawan-kawan...
Sedarlah...
Mari kita semak semula,
Surah An-Nur ayat 31:

" dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya"

Sudah terang lagi bersuluh, bukan? :)
Peringatan sudah diberikan...adakah kita lupa?


Konklusinya...


Kita semua punya akal untuk berfikir, jadi buka mata dan minda seluas-luasnya. Kita mampu menilainya.

"Rutinnya hidup ini dipenuhi pelbagai kesilapan, tetapi berusahalah menjadi yang terbaik...Semoga kembara di sepanjang " Kolej Hayat " ini menemukan keinsafan untuk menilai apa yang dicari..."

Nota dihujung entri : Melihat penampilan siswa siswi ke kuliah, pelbagai fesyen dapat dilihat. Persoalannya, adakah ia menepati etika berpakaian yang ditetapkan oleh pihak universiti??? Hmmm... Ketahuilah, segala-galanya bermula di sini... Anda mampu menilainya :) Mari kita berubah bersama-sama...

"Bersendiri, terlalu sedikit untuk dilakukan...Bersama, banyak perkara boleh diselesaikan." -Helen Keller-
(muhasabah Ainul Hayat)


4 Lontarkan KALAM anda:

Shukri Mohd Ali said...

selalunya peraturan itu hanya di atas kertas.

♥ Nur Hazlina Binti Mohd Fisol ♥ said...

di atas kertas saudara?mohn perjelaskan :)

sy bdk baru bljr..hihi

Cik giRang said...

peraturan itu ada..tapi hanya di atas kertas..perlaksanaannya tiada..

♥ Nur Hazlina Binti Mohd Fisol ♥ said...

yup, sgt setuju! :)